zondag 10 juni 2012

Op je snuitje

Als ik terugkijk op bepaalde situaties van de afgekopen week (en verder terug) besef ik me dat het weer eens tijd is om een goede schoonmaak door te voeren. En dan binnen mijn bezigheden. Soms wil je wel eens te veel doen om dan met de vraag te eindigen: waar doe ik het voor? Vervelend is het als je daar geen antwoord op kunt geven.  Ik had zo'n moment. Het bevalt me allerminst. Tijd voor verandering dus.

Tot een tijd geleden wist ik overzicht te houden. Alles had ik precies uitgeschreven. En daarom kon ik ook m'n rust behouden, terwijl ik het aardig druk heb. Ik merk dat ik die rust niet meer heb. Dus is het tijd om terug te grijpen naar de essentie. Ik heb ooit  voor mezelf bepaald dat aandacht, vrijheid, plezier, invloed en creativiteit de dingen zijn die ik terug moet kunnen vinden in mijn bezigheden. Het zijn de behoeften die maken dat ik iets als geluk kan ervaren. Geluk staat voor iets doen lukken. Kortom succes! En succes is voor mij een manier om geluk te doen ervaren. Heel logisch, zou je denken. Daarom ga ik al mijn huidige bezigheden filteren aan de hand van deze 5 behoeften.

Ik liet me laatst toevallig door iemand vertellen dat ik dingen gewoon moet doen. En nergens vanuit moet gaan. Het deed me glimlachen, omdat deze persoon een hele moeilijke gesprekspartner is. Maar met die woorden bracht 'ze' me weer helemaal terug bij mezelf. Dat had ik niet verwacht. Vooral niet van haar. Nogmaals een bevestiging dat je nergens vanuit moet gaan, maar gewoon moet doen.

Ja, het is tijd om te minimaliseren en dan op alle vlakken. Om de  rust te kweken en de dingen te doen waar geluk uit voortkomt. En nog meer om dicht bij de essentie van de bezigheid te blijven. De enige manier daarvoor is door het gewoon te doen en nergens vanuit te gaan. Je gaat er harder van werken ook. Soms ga je op je snuit. En hard ook. Maar dan weet je in ieder geval hoe dat is. Ze zeggen niet zomaar : Een ezel stoot zichzelf geen twee keer aan dezelfde steen. Elke ervaring is er één. Een leerstoel, waar alleen gewin uit voort kan komen. Gelukkig win ik graag. Wie niet?

En dankbaar dat ik ben voor de wetenschap.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten